Tar du bilder fra nettet kan det fort bli veldig dyrt

Her får du en historie fra virkeligheten.

For noen uker siden fikk vi videresendt en e-post som en av våre kunder hadde fått fra Copyright Agent. Vår kunde lurte på om dette kunne være svindel, for det sto at han hadde brukt et bilde han ikke hadde lov til, og nå måtte han betale 7045 kroner.

Ofte er sånne e-poster svindelforsøk, så vi skjønner jo godt at han lurte – men heldigvis sjekket han det opp i stedet for å bare kaste e-posten. For dessverre for ham så var denne helt legitim, og det samme var kravet.

Hva er Copyright agent? 🔎

Kort fortalt så er Copyright Agent et firma som blir brukt av blant annet NTB. NTB bruker masse penger på bilder, og det er fullt forståelig at de ikke ønsker at folk skal stjele bildene deres.

Så da kommer Copyright Agent inn i bildet. De har systemer som går igjennom alt som er av nettsider, og sjekker om noen av bildene til NTB blir brukt der, og om det kan eksistere en lisens for at bildet faktisk kan brukes.

Hvis de går ut ifra at bildet er brukt uten lisens, så går det ut et krav til den som står som eier av nettsiden.

Og et bilde som er knabbet fra NTB koster nå altså 7045 kroner. Da er det veldig, veldig mye billigere å kjøpe bildet i forkant.

Hvorfor ble et ulovlig bilde brukt?

Vi må først si at det var IKKE vi som hverken lagde denne nettsiden, eller satt inn dette bildet. (I såfall hadde vi bare betalt regninga i stillhet …)

Vi har heller ikke gått i dybden for å finne ut hvem som lagde denne nettsiden, for det har egentlig ikke så mye å si for utfallet i saken.

Men hvorfor det ble brukt er ikke godt å si. Kanskje var det den enkleste løsningen der og da, man trengte et bilde av akkurat det motivet, og så var det så lett tilgjengelig på nettet.

Kanskje visste ikke webdesigneren at det ikke var lov å bare ta bilder fra en annen nettside? Det er forbausende mange som ikke har fått det med seg enda, og denne siden ble satt opp for over 10 år siden.

Men bør ikke webdesigneren betale for det, da?

Det kan man jo kanskje tenke, og helt personlig så hadde jeg antakelig gjort det, siden jeg i utgangspunktet ikke hadde gjort jobben min. Men etter loven så er det den som står som juridisk eier som skal sørge for at bildene som ligger på nettsiden er der helt lovlig.

Er du usikker, så må du spørre vedkommende som gjør jobben for deg, om bildene som brukes er lisensierte og brukes lovlig.

Er det ikke greit å bruke bilder fra nettet i det hele tatt?

Joda, absolutt. Det finnes mange steder der du kan laste ned bilder gratis, og bruke dem på f.eks. nettsiden din. Ta en titt på for eksempel disse – men sørg for å lese litt om rettighetene før du eventuelt bruker bildene:

Ellers så finnes det mange tjenester der du betaler en viss sum i måneden eller året for å kunne bruke bilder, illustrasjoner, filmer etc. Men å bare ta et bilde fra Google eller Facebook, det er IKKE lov.

Jammen … de ligger jo bare der?

Ja, og det samme gjør jo sjokoladen i butikkhylla. Den er fortsatt ikke din før du har kjøpt den.

Enkelt sagt så er det mange som forsøker å leve av å ta gode bilder. De har brukt tid og penger på å lære seg yrket sitt, og de har gjerne kostbart utstyr. Da er det ikke særlig hyggelig å stjele produktet deres.

Og så er det jo dette med opphavsrett og slikt – det er faktisk en lov som regulerer dette, nemlig åndsverkloven.

Visste du forresten at over 70% av fotografer har opplevd at bildene deres har blitt brukt ulovlig? Les mer på sidene til Norges Fotografforbund her.

Du ville forhåpentligvis aldri tatt med deg et fysisk bilde som ikke er ditt – og det samme bør du tenke om bilder som ligger på nettet.

Og for ordens skyld – bildene i dette innlegget er helt lovlige å bruke for oss. De du ser her kommer fra iStockphoto, og i tillegg har vi aktive abonnement hos Creative Fabrica og Envato Elements. Så om vi lager en nettside eller lignende for deg, så kan du føle deg trygg på at du ikke vil motta noen sjokkerende regninger.

Hvordan gikk det i denne saken?

Vi sendte en e-post til Copyright Agent og forklarte, som sant er, at vi ikke kunne finne vedkommende som hadde satt opp den aktuelle nettsiden – og dermed ikke ville kunne finne ut av om de hadde en lovlig lisens.

Kunden vår fikk faktisk redusert kravet med ca 2000 kroner, men måtte fortsatt betale rundt 5000 for det ulovlige bildet.

Og hvis du tenker at det kanskje var et kjempestort bilde på forsiden det er snakk om, så kan vi opplyse om at det var et bittelite bilde på en underside. Så bildene blir funnet, selv om du tror at det sikkert går an å gjemme dem litt.

Ble du litt engstelig?

Hvis du er usikker på om bildene som ligger på din nettside er brukt ulovlig, så ta kontakt med den som har satt opp siden for deg og spør dem hva de har brukt.

Om du av en eller annen grunn ikke kan få sjekket opp lovligheten rundt bildene på siden din, eller ikke får noen gode svar fra de som hjelper deg med den, ta kontakt med oss. Vi kan overta administrasjon av siden din, og legge inn nye bilder som garantert er lovlig å bruke.